Projekt „Matematycznie – informatycznie czyli fantastycznie”

Szkoła Podstawowa im. Stanisława i Jana Potoczków w Rdziostowie Projekt „Matematycznie – informatycznie czyli fantastycznie”

TYTUŁ PROJEKTU:  MATEMATYCZNIE – INFORMATYCZNIE CZYLI FANTASTYCZNIE

CZAS TRWANIA: WRZESIEŃ 2019 – GRUDZIEŃ 2019

AUTOR INNOWACJI: MGR AGATA STĘŻOWSKA

Od września 2018r. w Szkole Podstawowej im. Stanisława i Jana Potoczków w Rdziostowie jest realizowany projekt matematyczny pn. „Matematycznie – informatycznie czyli fantastycznie””, który w kwocie 5000 zł dofinansowała Fundacja mBanku w ramach konkursu grantowego mPotęga.  Program ten popularyzuje matematykę i informatykę wśród młodych ludzi i pokazuje im, że matematyka wspiera informatykę i odwrotnie. Razem są nierozerwalne jeśli chodzi o samodoskonalenie i rozwój umiejętności programistycznych.
W projekcie uczestniczą uczniowie z klas IV – VI. Zaplanowano dla nich ciekawe zajęcia pozalekcyjne, wycieczki oraz konkursy. Dzięki Fundacji mBanku szkoła  otrzymała nie tylko finansowe wsparcie na zajęcia, ale również na zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych, które będą wykorzystywane na zajęciach przez uczniów. Finałem projektu jest międzyszkolny konkurs matematyczny, który odbędzie się w grudniu.
Za opracowanie projektu na konkurs i jego realizację na terenie szkoły jest odpowiedzialna pani Agata Stężowska, nauczyciel matematyki i informatyki, szkolny koordynator projektu.

W czasie trwania projektu  zaczęliśmy naszą przygodę z Kartami Grabowskiego, ale… już nam się one bardzo podobają! Nauka przez zabawę to coś, co uczestników zwyczajnie zachwyciło, a przecież o to chyba chodzi! Naszym zdaniem kluczem do opanowania tabliczki mnożenia jest jej zrozumienie. Ciekawe pomoce dydaktyczne takie jak Karty Grabowskiego uważamy za bardzo przydatne w edukacji matematycznej. W zestawach mamy karty i niezliczoną ilość przykładowych gier, zabaw i łamigłówek. Aby rozwijać umiejętności matematyczne programujemy, tworzymy, wymyślamy … i to za pomocą komputera.

Jednym z etapów projektu było pieczenie pierników gofrów oraz ich ozdabianie.

KONKURS „POSTAW NA MATEMATYKĘ”

Uczniowie w trzech rundach zarabiali i tracili swoje wirtualne pieniądze. W rundzie pierwszej rozwiązywali w duetach 10 pytaniowy test, za którym mogli zarobić nawet 2000 zł. Runda druga to już rozwiązywanie zadań online, które zostały przygotowane na platformie Learning Apps i umieszczone na naszej stronie internetowej, związanej z całym projektem. Tutaj liczyła się poprawność, ale również tempo pracy, bo drużyna która najszybciej poradziła sobie z zadaniem otrzymywała 300 zł. Drugi czas to 200 zł i trzeci 100 zł. W rundzie trzeciej uczniowie musieli wykazać się sprytem, odwagą oraz wiedzą bo to tutaj obstawiali za jaką kwotę chcą zagrać. Numery zadań losował dla nich Scratch. Ryzyko sie opłaciło chociaż ograniczony czas na odpowiedź powodował nerwowość zawodników. W dwóch rundach uczniowie manualnie rozwiązywali zadania na dotykowym ekranie.
W przerwie uczniowie mogli posilić się słodkim przysmakiem i porozmawiać z rówieśnikami. W tym konkursie nie było przegranych. Każdy uczeń wyszedł z upominkiem pocieszenia. Drużyny, które wygrały otrzymały bony na zakupy i drobne niespodzianki. Każda szkoła otrzymała prezent – dydaktyczne wsparcie Karty Grabowskiego oraz bączek matematyczny. Wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy, które wręczyła pani Dyrektor Urszula Łabuda.Dzieci udowodniły tezę, że nauka przez zabawę jest bardzo przyjemna. Zawiązały się nowe znajomości i uczestnicy opuścili mury naszej szkoły z uśmiechem na twarzy.